ט"ו בשבט אינו מוזכר בתורה. הוא נזכר לראשונה במשנה ובתלמוד מופיע בשם "ראש השנה לאילן". מתוך שמו "ראש השנה" אנו למדים שהוא בא לציין התחלה והתחדשות. על פי חז"ל יום זה הוא התחלת שנה חדשה לפירות האילן ובכך הוא מהווה נקודת ציון על פיה קובעים את מניין שנות הפרי.
מקור החג: ראש השנה לאילנות
ט"ו בשבט אינו מוזכר בתורה. הוא נזכר לראשונה במשנה ובתלמוד מופיע בשם "ראש השנה לאילן".
מתוך שמו "ראש השנה" אנו למדים שהוא בא לציין התחלה והתחדשות. על פי חז"ל יום זה הוא התחלת שנה חדשה לפירות האילן ובכך הוא מהווה נקודת ציון על פיה קובעים את מניין שנות הפרי.
ט"ו בשבט הוא היום הקובע את סיומה של שנה אחת ואת תחילתה של שנה אחרת לגבי הפרי. לפיכך, פירות שחנטו (הבשילו) לפני ט"ו בשבט, נחשבים לפירות של השנה שעברה, ופירות שחנטו אחרי ט"ו בשבט- נחשבים לפירות של השנה החדשה.
חג לטבע
בתקופת העליות, לפני קום המדינה, היתה בט"ו בשבט תחושה מיוחדת של חגיגה בסימן התעוררות האומה לתחיית היישוב העברי בארץ ישראל. ט"ו בשבט מסמל את החג בו העצים בהתעוררות ובפריחה. הארץ כולה מפיצה ריחות ומראות קסומים.
המשוררת דתיה בן דור אף מנהלת שיח עם אחד העצים.
נקרא ונשוחח על תחושות, מראות ורגשות הבאים לידי ביטוי בשירה של דתיה:"איך זה להיות עץ?"